Menu główne
Dokumenty szkoły
RODO w szkole
Rada Rodziców
Samorząd Uczniowski
Poczet sztandarowy
Sport w szkole
Galerie
Regulamin Rady Rodziców
Regulamin Rady Rodziców
Działającej przy
Zespole Szkolno – Gimnazjalnym w Rączynie
Rada Rodziców służy współdziałaniu rodziców i nauczycieli w celu jednolitego oddziaływania na dzieci i młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania, opieki i wychowania. Współdziałanie rodziców i nauczycieli powinno sprzyjać podnoszeniu kultury pedagogicznej i prawidłowemu realizowaniu funkcji wychowawczej przez rodzinę, która dzięki naturalnej postawie uczuciowej najwcześniej kształtuje postawy dziecka, jego system wartości i przekonań, ambicji i dążenia oraz daje pierwszą wiedzę o życiu i świecie.
Rozdział I
Postanowienia wstępne
§ 1
Regulamin niniejszy określa organizację i działalność Rady Rodziców przy Zespole Szkolno – Gimnazjalnym w Rączynie. Rada Rodziców działa na podstawie:
- ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 1991 nr 95, poz. 425 ze zm.);z 11 kwietnia 2007 r. nr 42, poz. 273 i nr 80, poz. 542
- rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. 2001 nr 61 poz. 624 ze zm.)
- Statutu Zespołu Szkolno – Gimnazjalnego w Rączynie.
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Szkole – należy przez to rozumieć ZSG w Rączynie,
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora ZSG w Rączynie,
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Rodziców Szkoły,
- Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady,
- Rodzicach uczniów – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów uczniów,
- Zarządu – należy przez to rozumieć Zarząd Rady Rodziców.
§ 3
Rada Rodziców jest samorządnym przedstawicielem rodziców uczniów, działającym społecznie, wyłonionym w powszechnych wyborach społeczności szkolnej.
§ 4
Regulamin Rady Rodziców Zespołu Szkolno – Gimnazjalnego w Rączynie
określa:
- cele, zadania i kompetencje Rady Rodziców ,
- organizację działania Rady Rodziców ,
- tryb podejmowania uchwał przez radę rodziców,
- zasady wyborów do organów rady rodziców.
- ramowy plan pracy rady i jej organów
Rozdział II
Cele, zadania i kompetencje Rady Rodziców
§ 5
- Podstawowym celem Rady jest reprezentowanie rodziców uczniów Szkoły poprzez podejmowanie działań wspierających wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne funkcje Szkoły, oraz wynikające z potrzeb uczniów, przepisów oświatowych, Statutu Szkoły oraz niniejszego Regulaminu.
- Do zadań Rady Rodziców należy w szczególności:
- Pobudzanie aktywności rodziców oraz organizowanie ich działań na rzecz podnoszenia poziomu nauczania i polepszania warunków funkcjonowania Szkoły,
- Występowanie do Dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego Szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Szkoły,
- Reprezentowanie opinii rodziców wobec nauczycieli, władz szkolnych i oświatowych oraz organu prowadzącego,
- Współpraca z Dyrekcją Szkoły oraz kadrą pedagogiczną w ramach realizacji programu nauczania i rozwiązywania problemów wychowawczych,
- Formułowanie opinii w sprawach przewidzianych przepisami prawa oświatowego oraz Statutu Szkoły,
- Gromadzenie funduszy, niezbędnych do wspierania działalności szkoły oraz ustalanie zasad ich wykorzystania,
- Zapewnienie ogółowi rodziców dostępu do bieżących informacji na temat wszystkich ważniejszych spraw i wydarzeń z życia szkoły,
- Organizacji prac użytecznych dla Szkoły i środowiska,
- Wspieranie rozwoju kulturalno – artystycznego uczniów,
- Tworzenie klimatu twórczej współpracy rodziców ze szkołą.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- Uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
- programu wychowawczego szkoły obejmującego wszelkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
- Programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
- Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły, o którym mowa w art. 34 ust. 2 ustawy o systemie oświaty,
- Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
- Opiniowanie przedstawionych przez Radę Pedagogiczną programów nauczania oraz podręczników.
- Uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
§ 6
Terenem działania Rady Rodziców jest zarówno budynek szkoły, w którym mieści się siedziba Rady Rodziców, jak też wszystkie inne miejsca, w których przebywają uczniowie, rodzice uczniów i nauczyciele w związku ze sprawami dotyczącymi szkoły, reprezentowaniem jej oraz podejmowaniem decyzji związanych ze szkołą.
§ 7
Działalność Rady Rodziców powinna być zgodna z obowiązującymi przepisami władz szkolnych, zarządzeniami dyrektora szkoły i uchwałami Rady Pedagogicznej.
Rozdział III
Skład i organizacja Rady Rodziców
§ 8
- Wybory do Rady przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdej klasy.
- W wyborach o których mowa w pkt. 1, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Klasowa Rada Rodziców powinna liczyć nie mniej niż 3 osoby. O liczebności Rady Klasowej decydują rodzice danej klasy.
- Na pierwszym plenarnym zebraniu Rada Rodziców wybiera Zarząd Rady Rodziców jako wewnętrzny organ kierujący jej pracami.
- Wybory do Zarządu Rady Rodziców odbywają się, w zależności od decyzji zebranych, w głosowaniu tajnym albo jawnym.
- Zarząd Rady Rodziców składa się z czterech osób: Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, Sekretarza i Skarbnika.
- Zarząd Rady Rodziców może tworzyć stałe lub doraźne komisje i zespoły robocze spośród swoich członków, innych rodziców i osób współdziałających z rodzicami spoza szkoły (jako ekspertów) dla wykonania określonych zadań.
- Rezygnacja przedstawiciela Klasowej Rady Rodziców z prac w Radzie Rodziców musi zostać złożona w formie pisemnej do Zarządu Rady Rodziców.
- W przypadku rezygnacji lub wykluczenia przedstawiciela Klasowej Rady Rodziców z prac w Radzie Przewodniczący powiadamia Dyrektora o konieczności przeprowadzenia wyborów uzupełniających w danej klasie. Wybory nowego członka odbywają się wówczas na najbliższym zebraniu rodziców uczniów.
- Członkowie Zarządu Rady Rodziców mogą zostać odwołani przez Radę z pełnionych funkcji w przypadku nie wywiązania się z powierzonych im obowiązków. Uchwała odwołująca członka Zarządu musi być podjęta większością 2/3 głosów przy obecności minimum ¾ składu osobowego Rady Rodziców.
- Trzykrotna nieusprawiedliwiona nieobecność Członka Rady Rodziców na zebraniach plenarnych traktowana będzie jako jego rezygnacja z pracy w Radzie Rodziców. W takim przypadku Rada Rodziców podejmuje uchwałę o odwołaniu Członka Rady Rodziców z Rady.
- Członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje przez czas określony ich kadencją w Radzie Rodziców.
- Rezygnacja Członka Zarządu z pełnionej funkcji musi być złożona w formie pisemnej.
§ 9
- Prawidłowość gromadzenia i wydatkowania funduszy przez Radę Rodziców podlega kontroli przez Komisję Rewizyjną jeżeli zostanie ona utworzona.
- Komisja Rewizyjna zostaje wybrana na plenarnym zebraniu Rady Rodziców.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają Przewodniczącego.
- Członkowie Zarządu Rady Rodziców nie mogą zasiadać w Komisji Rewizyjnej.
- Wybory do Komisji Rewizyjnej odbywają się, w zależności od decyzji zebranych, w głosowaniu tajnym albo jawnym.
- Rada może podjąć uchwałę o nie powołaniu w danym roku Komisji Rewizyjnej. W takim przypadku sprawozdania finansowe przedstawia Zarząd Rady.
§ 10
- Kadencja przedstawiciela Klasowej Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny.
- Kadencja Członków Zarządu Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa jeden rok szkolny.
§ 11
Do zadań Zarządu Rady Rodziców należy:
- Realizowanie celów i zadań Rady,
- Kierowanie całokształtem prac Rady,
- Koordynowanie działalności Klasowych Rad Rodziców,
- Wypracowanie opinii i wniosków dotyczących spraw szkoły.
§ 12
Do zadań Przewodniczącego Zarządu Rady Rodziców należy:
- planowanie pracy Zarządu Rady Rodziców
- zwoływanie zebrań Zarządu Rady i Rady Rodziców
- nadzorowanie realizacji uchwał
- nadzorowanie realizacji planu finansowego
- podpisywanie pism i opinii, wniosków w imieniu Rady Rodziców
- współpraca z organami szkoły,
- organizowanie wspólnie ze skarbnikami Rad Klasowych i Zarządem Rady wpływów finansowych na działalność Rady,
- nadzór nad pełną i bieżącą realizacją planowanych dochodów,
- nadzór nad prawidłowym i celowym oraz zgodnym z przeznaczeniem i obowiązującymi przepisami prawa wydatkowania środków finansowych Rady Rodziców,
- nadzór nad prawidłowym rzetelnym prowadzeniem dokumentacji księgowej,
- sprawdzanie na bieżąco dowodów rachunkowo-księgowych,
- składanie sprawozdań z działalności finansowej
§ 13
Do zadań Sekretarza Zarządu Rady Rodziców należy:
- sporządzanie protokołów zebrań Rady Rodziców oraz Zarządu,
- prowadzenie korespondencji i dokumentacji Rady Rodziców,
- prowadzi ewidencję członków Rad Klasowych,
- opracowuje w porozumieniu z Zarządem projekt planu finansowego na dany rok szkolny,
§ 14
Do zadań Komisji Rewizyjnej Rady Rodziców należy:
- kontrolowanie raz w roku działalności w zakresie zgodności z przepisami regulaminu i uchwałami Rady,
- składanie rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami pokontrolnymi,
- Komisja rewizyjna obowiązana jest przeprowadzić kontrolę działalności Rady Rodziców na żądanie dyrektora szkoły.
§ 15
Zarząd działa w imieniu Rady Rodziców wykonuje jej uchwały i uchwały Ogólnego Zebrania Rodziców oraz prowadzi prace bieżące ( w tym zwoływanie posiedzeń plenarnych Rady Rodziców i zebrań ogólnych rodziców, w uzgodnieniu z Dyrektorem szkoły).
§ 16
Najwyższym wyrazicielem woli rodziców jest zebranie ogólne. Zebranie ogólne rodziców powinno być zwoływane co najmniej raz na rok. Do jego zadań należy:
- przyjęcie sprawozdania z działalności ustępującej Rady Rodziców Szkoły i sprawozdania Komisji Rewizyjnej.
Rozdział IV
Ramowy plan pracy Rady Rodziców i jej organów
§ 17
Zarząd Rady Rodziców szkoły opracowuje plan działalności na dany rok szkolny wraz z planem finansowo - gospodarczym oraz ramowe wytyczne do pracy rad klasowych rodziców. Dokumenty te zatwierdza Rada Rodziców Szkoły zwykłą większością głosów .
§ 18
Na zakończenie roku szkolnego - ogólnym zebraniu rodziców Zarząd Rady Rodziców składa pełne sprawozdanie z wykonania planu finansowego i rzeczowego rady za ubiegły rok szkolny wraz z projektem planu finansowego na nowy rok szkolny. Ponadto przedstawiciele trójek klasowych powinni zdać sprawozdanie rodzicom uczniów klasy, którą reprezentują.
§ 19
- Plenarne posiedzenie Rady jest zwoływane przez Zarząd nie rzadziej niż cztery razy w roku szkolnym.
- Zebranie plenarne Rady Rodziców może być zwoływane także w każdym czasie, na wniosek Klasowych Rad Rodziców, Rady Pedagogicznej lub Dyrektora – złożony do Zarządu w formie pisemnej.
- Plenarne zebranie sprawozdawczo – wyborcze Rady odbywa się każdego roku do piętnastego października .
- W plenarnym posiedzeniu Rady może uczestniczyć Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Plenarne posiedzenie Rady jest protokołowane.
§ 20
- Zarząd Rady obraduje co najmniej raz na dwa miesiące.
- W posiedzeniach Zarządu Rady może uczestniczyć Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Posiedzenie Zarządu Rady jest protokołowane.
§ 21
Zebrania rodziców poszczególnych klas odbywają się z inicjatywy rodziców, Klasowej Rady Rodziców, wychowawcy klasy lub Dyrektora szkoły.
Rozdział V
Tryb podejmowania uchwał przez Radę Rodziców i jej organy wewnętrzne
§ 22
- Rada Rodziców podejmuje decyzje w formie uchwały.
- Uchwały Rady Rodziców zapadają zwykłą większością głosów.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są przy obecności przynajmniej połowy jej składu.
- W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady lub Komisji.
- Uchwała w sprawie zmiany Regulaminu Rady Rodziców podejmowana jest większością 2/3 głosów w obecności minimum ¾ składu osobowego Rady Rodziców.
- Listę uczestników posiedzenia danego organu stanowiącą załącznik do protokołu sporządza każdorazowo Sekretarz lub Przewodniczący Rady Rodziców.
- Zebrania są protokołowane. Za Księgę Protokołów Rady Rodziców odpowiada Sekretarz Rady Rodziców.
- Uchwały Rady numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.
- Uchwały są protokołowane w Księdze Protokołów Rady Rodziców. Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady. Klasowe Rady decydują samodzielnie, czy protokołować uchwały.
§ 23
Dokumentacja z pracy Rady Rodziców Szkoły, i Rad Klasowych przechowywana jest w kancelarii szkoły.
Uchwały z posiedzeń Rady Rodziców są protokołowane, za protokołowanie odpowiada sekretarz.
Rozdział VI
Zasady działalności finansowej Rady Rodziców
§ 24
- Rada Rodziców gromadzi fundusze na wsparcie statutowej działalności szkoły z następujących źródeł:
- Ze składek rodziców uczniów,
- Z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i fundacji,
- Z dochodów imprez organizowanych przez Radę Rodziców.
- Rada Rodziców uchwala na początku każdego roku szkolnego sugerowaną wysokość składki rocznej.
- Rodzice wpłacają składkę jednorazowo lub w dwóch ratach. Mogą także zadeklarować indywidualnie wyższą składkę od kwoty określonej przez radę
- Wpłaty składek rodziców uczniów są dobrowolne.
- Zbieraniem wpłat dobrowolnych zajmują się skarbnicy rad klasowych lub z upoważnienia sekretariat szkoły.
§ 25
Wysokość składek ustala Rada Rodziców na wniosek Zarządu Rady Rodziców
§ 26
- Fundusze o których mowa w § 24 ust. 1, mogą być wydatkowane na wspieranie celów statutowych Szkoły, w tym szczególnie udzielanie pomocy materialnej w zakresie realizacji programu wychowania i opieki nad uczniami.
- Pisemne wnioski o przyznanie środków z Funduszu Rady mogą składać do Zarządu:
- Klasowe Rady Rodziców,
- Dyrektor,
- Nauczyciele, za pośrednictwem dyrektora
- Samorząd Uczniowski.
§ 27
Wszelkie ruchomości i urządzenia zakupione z funduszy Rady Rodziców szkoły stają się własnością szkoły i podlegają inwentaryzacji.
§ 28
Rada Rodziców szkoły prowadzi własną gospodarkę finansową i rachunkowość według przepisów o rachunkowości i finansach publicznych. Za właściwe prowadzenie ksiąg rachunkowych odpowiada Zarząd Rady Rodziców.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 29
- Rada Rodziców posługuje się pieczątką podłużną o brzmieniu: Rada Rodziców przy Zespole Szkolno – Gimnazjalnym w Rączynie .
- Rada Rodziców może złożyć pisemne zażalenie do Dyrektora lub organów nadrzędnych w przypadku utrudniania wykonania jej zadań ma prawo oczekiwać wyczerpujących wyjaśnień.
- Regulamin Rady Rodziców jest uchwalany na posiedzeniu Zarządu Rady Rodziców do 31 października każdego roku lub na plenarnym zebraniu Rady Rodziców i tylko w tym trybie może zostać zmieniony.
- Uchwały podejmowane na plenarnym posiedzeniu rady są wiążące dla Zarządu,
- Regulamin Rady Rodziców obowiązuje z dniem jego zatwierdzenia.
Niniejszy regulamin został zatwierdzony na zebraniu Rady Rodziców w dniu ………………... r.
Do końca roku szkolnego zostało ...
Statystyki odwiedzin
W tym miesiącu:1
Wszystkie:53711